Efektywny spot reklamowy - jak go przygotować?
Kowboj, dziki zachód i galopujące mustangi w blasku zachodzącego słońca. Kicz? Nie dla Marlboro, który tym spotem w ciągu dwóch lat zwiększył swoje zyski aż czterokrotnie, zostawiając konkurencję w tyle. Czy taki sukces jest możliwy w naszym pełnym bodźców świecie? Sprawdźmy, jak dzisiaj wygląda produkcja spotów reklamowych.
Fundamenty dobrej reklamy
Niezależnie czy chcemy przygotować spot reklamowy dla supermarketu czy branży motoryzacyjnej, musimy poznać odpowiedź na najważniejszą kwestię - cel reklamy. Wbrew pozorom nie zawsze jest to zwiększenie sprzedaży. Czy nasza reklama ma przedstawić nowy produkt? Czy ma wesprzeć tradycyjny wizerunek firmy czy wręcz odwrotnie - rozpocząć proces rebrandingu? A może ma pełnić funkcję informacyjną i mówić np. o połączeniu się dużych firm w jedną?
Grupa docelowa to kolejny istotny fundament dobrej reklamy. Musimy poznać odbiorców spotu, zrozumieć ich styl życia, a także wartości, którymi się kierują. Nie ma reklam uniwersalnych i nie da się komunikować do wszystkich grup społecznych jednocześnie. Wskazane jest także pokazanie korzyści, jakie odbiorca może uzyskać wybierając reklamowane produkty - czystsze pranie, lepsze zdrowie czy większy prestiż. I chociaż polskie prawo zabrania tworzenia reklam bezpośrednio odwołujących się do konkurencji (jak w amerykańskim spocie o chłopcu kupującym w automacie Coca Colę po to tylko, aby móc stanąć na puszkach i sięgnąć do przycisku z Pepsi), to dobrze jest pokazać, co czyni nasz produkt wyjątkowym i lepszym od innych.
Skok z kosmosu czy satyra?
Jest wiele możliwości, aby stworzyć efektywny spot reklamowy. Klasyką jest zatrudnienie sławnej osoby pasującej do wizerunku marki, ale nawet to dość proste rozwiązanie nierzadko okazuje się sukcesem. Na myśl przychodzą od razu filmy reklamowe Huawei z Robertem Lewandowskim czy niezapomniana Nicole Kidman w spocie perfum Chanel (w niektórych krajach sprzedaż prezentowanych zapachów wzrosła nawet pięciokrotnie!).
Sztuką za to jest stworzenie reklamy, która będzie wydarzeniem sama w sobie. Udało się to marce Red Bull, kiedy Felix Baumgartner w firmowym stroju wykonał historyczny skok ze stratosfery nie tylko pobijając sportowe rekordy, ale i wzmacniając pozycję Red Bulla na rynku napojów energetycznych.
A co jeśli nasza firma potrzebuje zupełnego odświeżenia? Za inspirację niech nam posłuży marka Old Spice, która mistrzowsko balansuje w świecie reklamowego absurdu, odnosząc ogromne marketingowe sukcesy. Przełomem dla marki okazało się wykonanie badań, w których to aż 60% ankietowanych mężczyzn przyznało, że kosmetyki kupują im kobiety i to właśnie do nich adresowane były pierwsze rebrandingowe spoty reklamowe. Film pokazujący, że Old Spice został stworzony dla młodych, dorastających chłopaków (‘’Momsong’’) został wyemitowany podczas Super Bowl i dotarł aż do 31 milionów widzów. Swoim humorem zapewnił sobie nawet miejsce podczas telewizyjnych wiadomości amerykańskiej stacji ABC, w których dział marketingu opowiadał jak wygląda tworzenie filmów reklamowych.
Jednak czasem nawet największy dowcip nie zastąpi prawdziwych wzruszeń i takie właśnie zapewnia nam portal aukcyjny Allegro, tworząc historie o adoptowaniu psa, nauce angielskiego przez dziadka czy szukaniu stroju na bal. W podobne, choć bardziej motywacyjne tony, uderza Nike z hasłem Just Do It. Claim ten po raz pierwszy pojawił się w spocie z 80 letnim Waltem Stackiem przebiegającym codziennie 17 mil i nareszcie pozwolił marce konkurować z firmami jak Adidas czy Reebok.
Nie bójmy się więc eksperymentować. To właśnie produkcja filmów reklamowych, która wychodzą poza utarte schematy, zapewna sukces.
A co z wykonaniem?
Reklamy w internecie są przyszłością rynku. Zapewniają nie tylko lepszą analizę odbiorców, ale i umożliwiają zakup prezentowanego produktu właściwie jednym kliknięciem - w przeciwieństwie do radia czy telewizji. Wiele mediów społecznościowych oferuje konkretny czas wyświetlania danego spotu lub możliwość przeskoczenia go przed końcem, co nie jest bez znaczenia przy tworzeniu scenariusza.
Pamiętajmy jednak, że nawet najbardziej kreatywne pomysły nie udadzą się bez pomocy świetnego zespołu filmowców i montażystów. Produkcja spotów reklamowych zaczyna się już na poziomie dobrze przygotowanego briefu kampani. Niezależnie czy myślisz o klasycznych ujęciach, filmowaniu dronem czy reklamie animowanej - FlyPix pomoże Ci odnieść sukces. Nasze dotychczasowe filmy reklamowe Warszawa znajdziesz w zakładce ‘’realizacje’’.